tisdag 10 april 2012

Reflektioner från påskens läsning

Fem lediga dagar, snowboard och avkoppling med tidningshögen jag samlat på mig under den senaste månaden. Här kommer lite reflektioner, högt och lågt och med mer eller mindre koppling till Jämtland och Härjedalen:

Det märks att man bor i ett turistlän när inte mindre än fem artiklar och elva annonser i Svenska Turistföreningens tidning turist har koppling till Jämtland och Härjedalen. Först ut är en liten fin artikel om Peter Mosten och hans mousserande vin Sav (och nu även Sav Snaps), gjort på just björksav. Sav har sitt ursprung i Gunnar Jegrelius arkiv, vilket även har lagt grunden för en annan Jämtländsk pärla, nämligen Jegrelius - Institutet för tillämpad Grön kemi. Både Jegrelius och Designcentrum tillhör Regionförbundet Jämtlands län och spännande korsbefruktningar mellan verksamheterna är att vänta.

Sav - mousserand björksavsvin från Frösön

Tidningen turist bjuder även på en lång och intressant artikel om lämmeln och dess stora betydelse för fjällvärldens ekologi. Fram till 1980 var lämmelcykeln regelbunden och lämmelår inföll vart fjärde år. Nu är cykeln rubbad och studier kopplar detta till klimatförändringar och mildare väder. Lämmeln behöver nämligen snötäcket för att ostört kunna para sig och äta mossa. Läste artikeln med stort intresse eftersom jag anser att det är fullkomligt nödvändigt att vi tar med oss kunskap om natur och ekosystem in i all produkt- och samhällsutveckling. Och nu när jag bor mellan fjäll och älv är jag extra intresserad av hur naturen fungerar här i Jämtland.

Turist gav mig även ett namn att lägga till min Människor att träffa-lista, radikalslöjdaren Anders Jakobsen aka Lagombra.

Radikalslöjd - okonventionell, ickeperfekt och återanvändning.

Hövding - Den osynliga cykelhjälmen har nominerats till världens mest innovativa pryl 2012 av London Designmuseum. Detta uppmärksammade turist.



Tidningen Åhlens City påminner mig om en av mina favoriter bland svenska grafiska formgivare, Hanna Werning.

Hanna Wernings tapet Fantasia för Boråstapeter. Ser du räven?

Nu lite från Chalmers magasin. Chalmers rektor Karin Markides intervjuas och berättar om sin syn på kretaiva miljöer, att en förutsättning för sådana är möten mellan människor med OLIKA bakgrund och att engagenalng i samhällsproblem kan inspirera och sporra. Håller med och tar med mig till Designcentrums verksamhet.

I tidningen Camino (som jag skulle vilja utnämna till Sveriges, jag kanske världens, bästa livsstilsmagasin) läster jag en artikel som heter Teknomaden. Den handlar om människor som minimerar sin mängd ägodelar, drar nytta av modern teknik och skapar sig en tillvaro där de kan leva och arbeta precis där de vill. Detta tänker jag är något som vi kan ta med oss när vi planerar för Jämtlands framtid. Hur kan vi möjliggöra för teknomader som längtar till fjällen att slå sig ner här ett tag...

Senaste Camino

Jag avslutar med ELLE som i reportaget De nya mattrenderna och rubriken Superlokala köket lyfter Fäviken magasinet norr om Åreskutan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar