tisdag 17 april 2012

Vad som hände i Mars

Halvvägs in i april och dags att sammanfatta vad som hände förra månaden – mars – min första på designcentrum.

Jag fick delta i en massa spännande sammanhang, exempelvis Innovationsdialog, UF-mässan och TD-bucklan.

Innovationsdialog i Sundsvall

Här tävlar Semcon - mitt hem i Göteborg - tillsammans med studenter i TD-bucklan.


Designcentrum gästades bland annat av Mid Nordic Show Room, projektet NESTET, Landslide Innovation, Åsa Nilsson som jobbar med att ta fram utställningsytor på Designcentrum, Design i VästernorrlandJämtland Härjedalen Turism, Kuliturresor och en hund.

Åsa Nilsson, scenograf och produktionsdesigner, jobbar med utställningsytor på Designcentrum genom projektet Drivkraft.

Anna Maria från Design i Västernorrland, Karin från Jämtland Härjedalen Turism, Manne från Kuliturresor och Bengt från Design i Västernorrland pratar mat, besök och design på Designcentrum.


Jag fick äran att besöka Peak Innovation, Jan Andersson som är näringslivschef i Åre och ett magiskt hus i Brattland.

Regionala företag och designer jag träffade under mars var (bland annat) Arvesund, Alvtegen Design, Movinto Fun, Klättermusen, Design Deli, Sara Björkebaum som designar för Gneis, Åsa Nilsson, Ess Design, Wilks design, Hälsa & Kultur, Katarina Widegren, Bertil Harström, Åre Bössmakeri och en väldig massa UF-företag.


Sandra och Karl-Petter på Movinto Fun.


Katarina Widegren mode- och textilformgivare som även jobbar med webbdesign och grafisk design.

Inom mitt specialområde biomimicry hade jag ett Pecha Kucha och två workshops – en på Mittnordisk Kulturkonferens och en på Kärnö marinbiologiska laboratorium.


Hur skulle naturen skapa ytor tåliga mot ljus - diskussion i en av grupperna på Mittnordisk Kulturkonferens.


Hur sker kommunikation i naturen - diskussion i en av grupperna på Kärnö marinbiologiska laboratorium.


Jag satte mig in i två av de projekt Designcentrum deltar i – Drivkraft och Designcentrum Mitt. Designcentrum kopplades även ihop med två nätverk – Landslide Innovation och CSR i Åredalen.

Slutligen har jag jobbat jag på att komma åt Tore Brännlunds hjärna och idéer, tillsammans med aloq jobbat med Designcentrums nya webbsida som förhoppningsvis kommer snart, träffat studenter som utvärderade prototyper i Åre, haft ett litet finger med i sjösättningen av ett examensarbete mellan Siri Söderberg och Klättermusen och startat denna blogg.


Tore Brännlund kan konsten att rodda en hel verksamhet över en cappuccino - jag har lite kvar att lära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar