onsdag 30 maj 2012

Inspel till Näringsdepartementet

Sitter och läser igenom Mittsveriges inspel till Sveriges nationella innovationsstrategi - resultatet av dialogen jag deltog i under min allra första dag på Designcentrum. Lite spridda reflektioner kopplade till Designcentrum:

Inspel # 4. Generellt behövs en ökad tillgänglighet och stimulans för gränsbrytande samarbete, strategiska nätverk och ett jämförelseinriktat lärande - ”öppna, Värdeskapande innovationsprocesser” - mellan branscher, mellan forskning och näringsliv, mellan politikområden, regionalt - nationellt, etc. - YES, finns det ens någon annan väg till innovation? Stort fan av korsbefruktning, här kan Designcentrum bidra.

Inspel # 12. Möjliggör en mer spetsig (förnyad) innovationsupphandling. Den offentliga sektorn bör
ges större bemyndiganden att fungera som en innovativ och krävande kund. Öronmärkta medel för innovation inom offentlig Sektor bör främjas - för förvaltningsinnovation och som stöd
för social innovation.
- Mycket viktigt! På detta sätt kan offentlig sektor dessutom driva på hållbar utveckling även utanför den offentliga sektorn. Jegrelius - Institutet för tillämpad Grön kemi kan mycket om konsten att köpa det som inte finns. Flera bra publikationer finns här.

Inspel # 15. För nystartade företag behövs mer än i dag ”mjuka” finansieringsformer med stödbe­
lopp i de tidigaste utvecklingsskedena. Detta måste betonas särskilt.
In med design här - så att man utgår från människan och gör rätt från början.

Själv skulle jag vilja lägga till två saker till detta som jag tycker är viktiga:

1. Under mitt halvår här i Jämtland har jag träffat så många innovatörer och entreprenörer som är här för att de vill bo och leva just HÄR. Inte för att det fanns jobb här. Inte för att de pluggade här. Inte för att det är nära till leverantörer och kunder. Snarare verkar det vara så att en del av det som gjort dem till entreprenörer är själva drivkraften att det är just här de vill bo. Förlorar vi den attraktionskraften på människor förlorar vi allt.

2. Ta ansvar! I vårt inspel saknar jag en bild av hur Mittsverige kan och ska bidra till hållbar utveckling. Våra innovationer är ju med och skapar framtiden så den stora frågan borde väl vara: Hur skapar vi förutsättningar för att vi här i Mittsverige får och genomför idéer som får människor att må bra utan att det sker på bekostnad av andra eller framtida generationer?

Så tänker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar