måndag 29 oktober 2012

En dag i Stockholm

I fredags var jag i Stockholm och som vanligt när man byter miljö lite grann blev det en hel del nya intryck och spännande saker att lägga till "att göra någon gång, kanske"-listan.

Reseanledningen (för att använda ett riktigt turistbransch-ord) var ett möte med Design i Västernorrland och organisationen kring affärsutvecklingsprogrammet Kurbits. Med på mötet var industridesigner Lotta Hernek och affärskonsult Barbro Trum, båda processledare för Kurbits. Lotta jobbar även med fördjupningsprogrammet Kurbits Design. Vi pratade om hur vi kan sammanföra Kurbits som affärsutvecklingsmetod med design som strategi och kreativ process och det känns riktigt bra. Just nu körs Kurbits på tre grupper med företag i Jämtland och arbetet leds av lika många nyblivna Kurbits-processledare från Jämtland Härjedalen Turism. Heja heja!

Jag och Anna Maria från Design i Västernorrland hann även titta in en sväng hos SVID (Stiftelsen Svensk Industridesign). Där pratade jag en del med Jonas Gumbel som är ansvarig för programmet hälsa på SVID. I somras kördes sex Sommardesignkontor på temat hälsa runtom i Sverige, bland annat i Sundsvall. Det hade varit grymt kul om vi fick till ett i Jämtland nästa sommar!


Hos SVID dök jag på akustiksockorna silent socks och blev så himla glad. Eva Eriksson, som har skapat produkten, och jag fick nämligen båda stipendium från Design med Omtanke 2007, men detta är första gången jag ser resultatet av Evas idé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar