tisdag 8 januari 2013

Årsberättelse i bilder


Innan julen satt jag nästan en hel dag och knåpade ihop en verksamhetsberättelse för det gångna året, här kommer en kort version i bilder:

Sedan jag började första mars har jag arbetat med tre fokusområden:

Design för hållbar utveckling. Här en bild från 1000 idéer och en planet på Designcentrum.
Design för innovation. Här använder vi min favorit bland innovationsmetoder - Biomimicry.
Immateriell design. D v s all design som inte nödvändigtvis fokuserar på fysiska produkter, utan t ex destinationer, tjänster, sociala system eller hela kommuner. Här berättar Jokkmokks kommun om sitt arbete i projektet Designa Norrbotten.

Jag har arbetat i tre projekt:

Drivkraft. DFE-dagen (Design For Environment) är exempel på en aktivitet som arrangerats inom Drivkraft.
Regionalt Designcentrum Mitt. Utbildning i Insiktsanalys är en aktivitet för nätverk och designmognad som genomförts i Regionalt Designcentrum Mitt.
Craft International. Här ställer de deltagande företagen ut tillsammans med hemslöjdskonsulenterna på Jamtli Julmarknad.

Lokalen på Prästgatan 9 har utvecklats till en informell mötesplats för kreativa idéer och processer som utvecklar Jämtlands län. Här finns:

Gästarbetsplatser.
Utrymme för aktiviteter.
Utställningsyta.
Möjlighet till möten, både bokade och spontana.
Alltid (vardagar kl 9-16) någon från Regionförbundet som gärna vill träffa just dig.

Lite siffror - sådana ska ju alltid finnas i en årsberättelse:

Jag har mellan mars och november träffat 83 personer som på olika sätt är verksamma inom design eller närliggande områden. För att undersöka behov, möjligheter och om jag kan hjälpa till med något.

Åtta designer/företag har ställt ut sina produkter och idéer på designcentrum, plus ett gäng som ställdes ut under Mid Nordic Show Room.
Ni är i genomsnitt 31 personer varje dag som läser denna blogg och det mest populära inlägget under året var tydligen Vad som hände i april.

Slutligen vill jag tacka Jesús González Torres, Birgitta Nilsson, Dag Hartman, Eva Aspling, Elin Torestad, Stefan Ek, Anna Olsson och Karin Kvam för att ni fyllt Designcentrum med aktiviteter, kaffedoft och kreativitet. Och för att ni ser till att det över huvud taget fungerar att ha lokalen öppen och tillgänglig för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar