fredag 28 mars 2014

Gästblogg: Jenny Persson

Hej! Jenny Persson heter jag och läser Ekoentreprenör för hållbar utveckling på Mittuniversitetet i Östersund. Idag gör jag min sista dag på min 10 veckor långa praktik hos Karolina på Regionalt Designcentrum Jämtland. Det har varit en otroligt intressant och lärorik period då jag har fått träffa många spännande människor, tagit del av ny inspirerande kunskap inom design och miljö och fått många nya idéer.

Bland det viktigaste jag har lärt mig, är just hur viktigt det är med tillgång till rätt nätverk och att det finns mötesplatser för kreativa samtal och möten för att kunna lyckas. Hur det kan ge nya idéer, initiera nya samarbeten eller ge en ny inriktning på ett projekt som kan vara avgörande för dess framgång. Att samlad kompetens ger så oerhört mycket mer än bara en persons kompetens och vilken roll Regionalt Designcentrum kan ha för att skapa förutsättningar för detta att hända, genom att fungera som ett nav, bollplank, kontaktförmedling, mötesplats och katalysator.

En annan viktig sak jag har förstått är att allting handlar om design, och hur viktigt det är för att skapa en hållbar värld och utveckling. Det är där man fattar beslutet om i vilken riktning man vill gå. Det är där man väljer om man vill leda utvecklingen mot en hållbar nutid och framtid eller vara kvar som en del av problemet. Och det gäller design i alla former, kanske framför allt i processer, inte bara produkter. Och där kommer också vikten av ett tydligt ledarskap in. Att genom starka värderingar och en tydlig vision sätta en riktning och sedan hålla fast vid den ”no matter what” är det som får världen att förändras. ”To be the change is the only way to make a change”. Alltså, bestämmer man sig för att skapa en hållbar värld, från den minsta produkt till tjänst och hela (politiska) system, och håller fast vid den visionen, så ser man till att de lösningar som krävs för att uppfylla dem tas fram, på ett eller annat sätt. Så nu när jag går vidare i min utbildning, gör jag det med en stark tro på att världen är möjlig att förändra och att Jämtland, med alla sina fantastiska, kreativa och handlingskraftiga människor, har alla möjligheter att bli en föregångare för hållbar utveckling i världen, om vi bara bestämmer oss vågar tro på att det är möjligt.



1 kommentar: